Potřebujete poradit? 777 760 007 (po-pá: 8:00 - 17:00)

Návod pro výběr veslovacího trenažeru

« Zpět na přehled článků

4. 5. 2010, autor: Ing. Ondřej Kakáč

Zvažujete koupi veslovacího trenažeru a nevíte podle čeho stroj vybrat? Následující článek může být vhodným rádcem.

Úvod

veslovaci-trenazer-uvod Veslovací trenažery představují další generaci domácích a profesionálních posilovacích strojů. Doby, kdy se mezi prvořadé kardio stroje řadily rotopedy jsou už dávno pryč. Veslařské trenažery do tréninku přináší dynamiku a zároveň schopnost procvičit téměř všechny svalové skupiny. Můžete tak posilovat paže, ramena, záda, břicho, nohy a současně se u cvičení nebudete nudit. Jako u každého typu stroje, tak i zde je důležitá správná volba parametrů pro zajištění co nejlepšího pocitu ze cvičení. Mezi klíčové hodnoty patří výška cvičence a zároveň i jeho hmotnost. Také je důležité zvážit pro jaký typ člověka bude veslař vybírán. Naprosto odlišné požadavky bude mít domácí uživatel než např. profesionální sportovec. Seznámení s problematikou veslovacích trenažerů naleznete na následujících řádcích.

Druhy zátěže

veslovaci-trenazer-odpor Jako u jiných strojů, tak i zde naleznete několik druhů zátěže. Mezi nejlevnější a zároveň nejméně vhodné patří pevné tlumiče, případně tlumiče s otočnou koncovkou. Tyto způsoby zde nemá smysl detailněji rozebírat, protože je v našem e-shopu či kamenných prodejnách nenaleznete.
Mezi další způsoby patří tzv. vodní veslovací trenažery, u kterých je jako odporové médium použita kapalina. Nejedná se sice o příliš rozšířený způsob, ale požitek z veslování zde nabývá nevšedních rozměrů. Opravdu si budete připadat jako na skutečné lodi, protože záběr lopatek překlápějící další a další množství vody jen těžko nahradíte jiným způsobem. Jedinou nevýhodou je vyšší hlučnost stroje.
Za nejběžnější variantu na současném trhu lze označit brzdu  magnetickou fungující na principu permanentního magnetu. Hodnota odporu se tak mění dle vzdálenosti magnetu od setrvačníku. Výhodou je naprosto tichý chod doplněný o variabilní možvzduchnost stupňů zátěže.
U levných modelů může docházet k nerovnoměrnému pohybu setrvačníku či praskání navíjecí pružiny.
Další používanou variantou jsou veslovací trenažery indukční, u kterých je permanentní magnet nahrazen elektromagnetem s cívkou. V podstatě jde o lepší variantu magnetu zajištující vysokou bezporuchovost spolu s plynulým a tichým chodem.
Poslední systém vytvářející odpor funguje na principu vzduchového ventilátoru. Množstvím přivedeného vzduchu tak regulujete výslednou zátěž. Díky poměrně vysoké hlučnosti se tento typ veslařů volí častěji do posiloven než pro běžné domácí použití.

Volba pojezdu

in1965_sedlo_net Dalším neméně důležitým faktorem určujícím výši pohodlí během cvičení je i volba pojezdu. Není nic horšího, něž když se sedlo zadírá a o plynulosti pohybu si můžete nechat jen zdát. Nejlevnější modely veslovacích trenažerů používají plastová sedla, u kterých dochází vlivem třecích ploch k velice rychlému opotřebení. Mnohem častěji se tedy setkáte se sedly osazenými ložisky. Získáváte tak posed dosahující výborných kluzných vlastností bez nutnosti údržby či rychlého opotřebení. Pojezdová plocha je většinou tvořena jedním profilem, ale není výjimkou, že jsou tyto profily dva. Vlivem lepšího rozložení vaší váhy nedochází ke zkrucování sedla během pojezdu a máte tak záruku plynulého pohybu.

Regulace zátěže

displej2 Jako u většiny strojů, tak i zde musíte řešit systém regulace. Opět se nabízejí v podstatě dva konstrukční způsoby. Prvním zmiňovaným je systém mechanický, u kterého vlivem otočného regulátoru definujete požadovanou zátěž. U magnetických veslařů dochází otočením regulátoru ke změně výchozí polohy čelisťové brzdy vůči setrvačníku. V případě vzduchových veslařů měníte přísun vzduchu mechanicky. Druhou variantou je řízení zátěže elektronické, u kterého buď definujete ručně stupeň odporu nebo jednoduše zvolíte přednastavený program. Komfortnější modely nabízejí přímo nastavené programy dle vašeho konkrétního požadavku–posilovací trénink, spalování tuku apod.

Koncepce rámu

dvounosnik Konstrukční řešení rámů veslařských trenažerů v současné době nabízí dvě varianty. Jedná se o jednonosníkové a dvounosníkové systémy. První zmiňovaný uvidíte téměř všude, protože je konstrukčně jednoduchý a zároveň snadno splňuje požadovaný účel. Naproti tomu dvounosníkové systémy disponují větší možnou zatížitelností a lepším systémem pojezdu sedla (plynulý chod a tichost).

Transportní kolečka

kolecka2 Z důvodu snazší manipulace s celým strojem můžete téměř u všech typů počítat s pojezdovými kolečky. Jednoduše stroj naklopíte a posouváte. K požadovanému úkonu nemusíte disponovat příliš velkou silou.

Měření tepové frekvence

meric Hodnotu tepové frekvence lze v současné době u veslovacích trenažerů měřit dvěma způsoby. První variantou je ušní upínka, od které se postupně začíná upouštět. Důvodem je častá poruchovost a ne příliš přesné měření. Nejpřesnějších hodnot dosáhnete pomocí hrudního pásu, na který se můžete vždy spolehnout.

Záruka a servis

Velice důležitou skutečností je také řešení pozáručního servisu, případně nákup náhradních dílů. Většina firem nechce, aby do záručních procedur zasahoval prodejce. Znamená to tedy, že kontaktujete přímo servis dané firmy, načež oni začínají řešit problém přímo u vás doma. U kvalitní firmy nemusíte stroj nikam vozit či složitě řešit nákup náhradních dílů.

Související produkty

Veslařský trenažer FORMERFIT - R99

vyprodáno

15 990 Kč

ZOBRAZIT

Magnetický veslovací trenažér FORMERFIT – R99 s elektronickým ovládáním zátěže.

Veslařský trenažér INSPORTLINE - RIVER

skladem

33 990 Kč
27 790 Kč

ZOBRAZIT

Nosnost 150 kg, 5 kg setrvačník, 16 stupňů zátěže.

Veslařský trenažer vodní First Degree Neptune AR

skladem u dodavatele

18 990 Kč

ZOBRAZIT

Nosnost 135 kg, brzdný systém lopatky.